Het is belangrijk om de eindgebruikers (patiënten/cliënten) te betrekken bij eHealth trajecten. Zij zijn degene die het gaan gebruiken en het succes van de implementatie hangt van hun wil af om het te gaan gebruiken.
Nictiz heeft deze whitepaper geschreven om bestaande patiëntervaringen te bundelen zodat jij bij je eigen eHealth traject deze ervaring kunt gebruiken.
Het document geeft inzicht in bestaande patiëntervaringen, manieren en momenten om patiënten te betrekken en onderzoeksmethoden om ervaringen te monitoren.
De interessante onderdelen van het artikel zijn:
- Overzicht van algemene ervaringen van patiënten met zorg, internet, functionaliteiten, toegang tot applicaties, gebruiksvriendelijkheid en face-To-face contact. Dit geeft je een beeld van waar zij de focus op leggen (p. 4-5)
- Overzicht van patiëntervaringen per doelgroep: minder zelfredzame, pragmatische, maatschappijkritische, traditionele, moderne, en postmoderne patiënt. Wees je bewust dat er verschillende type gebruikers zijn en anticipeer op (p. 4-5)
- Verbeterpunten aangegeven door patiënten voor eHealth trajecten (p. 5)
- Tips hoe patiënten te betrekken tijdens de initiatie-, definitie-, ontwerp-, test-, pilot-, implementatie- en nazorgfase (p. 6-7)
- Methoden voor onderzoek naar patiëntervaringen (p 8)
- 12 stappen tijdens het project om patiënten te betrekken (p. 8)
Hier vind je nog andere artikelen die interessant zijn voor je project.