Je hebt als organisatie een eigen visie op je dienstverlening. Je hebt je eigen doelen, een eigen organisatiecultuur en je eigen werkmethodes. Daarnaast zie je de potentie die eHealth heeft. Je wilt ontdekken door middel van een eHealth project wat het voor jouw organisatie kan betekenen.
eHealth project aandachtspunten: hoe krijg je een gedragen oplossing?
Als je je hulpverlening wilt verbeteren met de mogelijkheden van online zorgverlening dan doe je dit door:
- deze te verweven met je zorgprocessen,
- hierbij denkende vanuit je organisatie visie, de organisatie en team doelen, en vanuit de kernwaarden van alle betrokkenen.
Je herontwerpt je dienstverlening en processen. Hierbij combineer je het beste van de behandelmethodieken, de traditionele (off-line) zorg en online zorg (eHealth) tot een blended zorg variant.
Het onderstaande model helpt je te bepalen welke stappen te nemen in je eHealth project. Hierbij staat centraal het tot een gedragen oplossing te komen: een oplossing die waarde toevoegt voor alle betrokkenen.
Klik om het figuur te vergroten
Aandachtspunten bij het uitvoeren van een eHealth project:
- Verkrijg consistentie tussen bedrijfsdoelen, methodieken en processen enerzijds en informatievoorziening (ondersteunende software) waaronder eHealth anderzijds
- Betrek medewerkers en cliënten bij:
- de analyse van het probleem
- bedenken van oplossingen
- maken van werkinstructies
- trainingen geven tijdens implementatie
- evalueren van de resultaten
- Leer door praktisch te oefenen met nieuwe dienstverlening
- Maak gebruik van pilots om te onderzoeken hoe de functionaliteiten het best in de praktijk werken
- Test en implementeer eerst de quick wins. Hierdoor kunnen gebruikers makkelijk wennen aan het gebruik van eHealth en krijgt het een positief imago. Implementeer daarna de functionaliteiten die een grotere impact hebben op het zorgproces en wat meer doorzettingsvermogen vragen
- Meet periodiek wat de toegevoegde waarde van eHealth is voor cliënten, begeleiders, verwanten en bestuurders. Dit doe je door de voortgang op de doelstellingen (lees: de kernwaarden van betrokkenen) te meten
- Zorg dat het evalueren en vernieuwen van eHealth opgenomen is in de reguliere werkprocessen. Hierdoor kun je als organisatie continu blijven innoveren en verbeteren
- Wijs minimaal twee key-users aan die alle kennis over het projectproces, de inrichting van de applicatie en functionaliteiten bezitten
- Wissel best & bad-practices uit met andere instellingen die deze eHealth technologie gebruiken
- Houd geen bestaande werkwijze/technologie staande. Hierdoor kan namelijk het gebruik van de nieuwe werkwijze en technologie omzeild worden. Men moet het gebruiken, er is geen alternatief
In de blog categorie project methodiek licht ik onderdelen van dit model verder toe en plaats ik gerelateerde artikelen.