Deze maatschappelijke businesscase geeft een mooi overzicht van de voordelen en aandachtspunten van een nieuwe blendedBlended houdt in dat de cliënt zowel op een traditionele (offline) manier zorg verleend krijgt als op een online manier. dienstverlening. Deze dienstverlening voor ambulant wonende verstandelijk beperkten richt zich op het versterken van eigen netwerk & zelfredzaamheid.
Het is een mooi voorbeeld van hoe ondersteunende online zorg op afstand gecombineerd wordt met nieuwe methodieken in het begeleiden van cliënten in de vorm van een ontmoetingslocatie (offline zorg).
Opvallende uitspraken:
- De cliënt heeft geen vaste begeleider meer;
- Medewerker gaat uit van wat de cliënt zelf kan en coacht deze naar eigen mogelijkheden;
- Cliënt bepaalt zelf wanneer deze contact opneemt met begeleiding;
- Cliënt wordt op ontmoetingsplek in buurthuis gekoppeld aan vrijwilligers of informeel netwerk om geholpen te worden.
- De ontmoetingsplek is een initiatief van verschillende organisaties
De voordelen en aandachtspunten voor cliënt en medewerkers staan beschreven in hoofdstuk 2 (p. 8 t/m 12). Interessant hierbij is vanuit welke invalshoek cliëntdoelgroepen zijn beschreven, namelijk: hebben van ondersteunend netwerk & dagbesteding, vertoning probleem & zorg mijdend gedag.
De maatschappelijke en organisatie baten incl. kwantificering worden op pagina 14 t/m 18 benoemd. Let wel: de kwantificering is gebaseerd op aannames, niet op feiten.
Wil je meer inzichten over wat deze nieuwe dienstverlening voor ambulante VG cliënten inhoudt: bekijk deze site van Philadelphia of bekijk de onderstaande video. Deze geeft een goed beeld van de Mijn Netwerk dienstverlening.
Van dit project is ook een evaluatierapport geschreven.
Het onderzoek is uitgevoerd door In voor Zorg bij Philadelphia.
Kijk hier als je meer blogs over best practices wilt lezen.