Dit artikel beschrijft methoden en strategieën die de toegankelijkheid van eHealth oplossingen bevorderen tijdens het ontwikkelproces. Het behandelt: welke uitdagingen er zijn bij het gaan gebruiken van eHealth; uitgangspunten voor het ontwikkelproces; en inzichten in methoden om de eHealth oplossing toegankelijk te maken. Het artikel is gepubliceerd door de universiteit van Twente.
Naast het inhoudelijke gedeelte zijn minstens zo interessant de vragen die de onderzoeker stelt aan de lezer. Deze kan gebruiken als toetsvragen binnen je eigen project of voor de innovatie methodiek die je gebruikt.
Om je een beeld te geven van het artikel zijn een aantal onderwerpen hieronder beschreven.
Hoofdstuk één (p. 11 t/m 13) eHealth een visie bevat een opsomming van interessante vraagstukken rondom eHealth. Het zet je aan het denken over:
- de voordelen (bijv. tijd-, plaatsonafhankelijk, transparantie, eenvoudiger)
- het toepassen er van (bijv. zelfmeting)
- aansluiting op maatschappelijk vraagstukken (bijv. zelfredzaamheid)
- de komende verandering (bijv. verplaatsing van locatie specialist naar huiskamer)
Hoofdstuk twee beschrijft de volgende vier eHealth uitdagingen (p 14 t/m 17):
- Zorgverleners moeten beter toegerust zijn om technologie te integreren in hun werk: nu ontbreken vaak juiste infra en training
- Voordelen technologie is nog onvoldoende verankerd in interventies voor gezondheid en welzijn: offline methode is in een online methode gegoten zonder de voordelen van technologie te benutten
- Bewijslast onvoldoende om eHealth te gaan gebruiken: de huidige onderzoeksmethoden en technieken leveren onvoldoende inzichten in hoe technologie bijdraagt aan de beïnvloeding van gezondheid en welzijn
- Kennis van gedragsbeïnvloeding is nodig voor acceptatie en adoptie van eHealth: bij de huidige oplossingen is er onvoldoende fit tussen gebruikers en technologie
Het denken vanuit persuasieve technologie creëert wel deze fit volgens de schrijver. Hier gaan de volgende hoofdstukken over.
Hoofdstuk drie: synergie door een socia- technische aanpak van eHealth (p 17 t/m 20)
Beschreven wordt de CEHRES roadmap (zie figuur hierboven). Dit model heeft als kenmerk dat het gebruikersgericht ontwerpt, implementeerbaar is in de dagelijkse praktijk, het proces holistisch insteekt en multidisciplinair aan de oplossing werkt.
Belangrijke uitgangspunten voor het ontwikkelproces volgens dit model: (p 18 t/m 20)
- Ontwerpen is een interactief en reflexief proces
- Ontwerpen is implementeren
- Ontwerp is functioneel (praktisch) en persuasief (stimulerend)
- Ontwerpen is afstemmen op gebruikersprofielen
- Ontwerpen is continu evalueren: meten tijdens ontwikkelproces om ontwerpaannames te testen, meten effecten eindproduct
Hoofdstuk vier : synergie door verbinding van persuasieve technologie met gezondheidszorg (p 21 t/m 30)
“Persuasieve gezondheidstechnologie is het onderzoeksterrein waarin bestudeerd wordt welke methoden en strategieën affectie [warmte van de zorg] met en adherentie [therapietrouw] aan technologie bevorderen en wat het effect daarvan is op zelfregie over gezondheid en welzijn.” (p. 21)
Drie onderdelen zijn hierbij van belang:
- Gebruikersgericht ontwerpen voor juiste fit: ontwerpen vanuit persona’s, mentale modellen, gebruikerstesten, gebruik maken van analyse gebruikersdata (p. 22 t/m 24)
- Persuasieve designs om warmte van zorg na te bootsen en persistentie aan een therapie te bevorderen bij gebruik van digitale oplossing. Voorbeelden: (p. 25 t/m 27)
- taakgerichte en gepersonaliseerde digitale ondersteuning
- aansluiten op persoonlijke levensdoelen
- elegant instructie geven
- positief motiveren
- opbouwen band met en vertrouwen met technologie
- manier van communicatie naar gebruiker
- reflectie op opgedane kennis en ervaring
- persoonsgerichte advisering op basis van gebruiksdata
- Implementatie methode voor goede adoptie en integratie: (p. 28 t/m 30)
- holistisch en multidisciplinair benaderen van vraagstuk via de CEHRES roadmap methode
- gebruik van Business Models (Canvas) methode om helderheid over doelen, toegevoegde waarde en randvoorwaarden te creëren bij diverse stakeholders
Als laatste twee interessante uitspraken genoemd worden:
- Recent onderzoek laat zien dat blended care, een combinatie van online en offline behandelen, niet goed van de grond komt door onvoldoende training van behandelaars om met eHealth te werken (p14)
- De uitdaging is om via educatie zorgverleners te leren omgaan met eHealth en eSkills aan te leren voor de toepassing van technologie in de praktijk om voorbereid te zijn om een andere [toekomstige] manier van werken (p 14)
Voor meer artikelen over het ontwikkelen van eHealth kijk hier