De technologische veranderingen in de zorg nemen exponentieel toe. Deze veranderingen bieden kansen om door middel van zorginnovatie efficiëntere en van hogere kwaliteit zorg te verlenen. Dat is zeker nodig gezien de uitdagingen als toekomstig tekort aan personeel, verminderd budget door bezuinigingen en de WMO kanteling.
Wat is er nodig om een hulpverlening met eHealth mogelijk te maken?
Als organisatie moet je zelf het avontuur aangaan om te ontdekken wat er nodig is en hier de leiding in nemen. Loop niet als een kip zonder kop je concurrenten achterna en schaf niet zo maar technologie aan omdat anderen dat ook doen. Je hebt een eigen visie op je dienstverlening, eigen doelen, een eigen organisatiecultuur en eigen werkmethodes…. kopiëren en plakken van een ander gaat zeker niet werken.
Nee, zorg dat je zelf het roer in handen hebt en bewust keuzes maakt. Daarbij spelen de volgende twee vragen een grote rol:
Hoe richt je jouw organisatie zodanig in dat deze goed kan meegaan met de huidige en komende digitale zorginnovatie ontwikkelingen (eHealth) in de sector?
Deze vraag heeft te maken met het creëren van een structuur in je organisatie waarbij je:
- uit de mist van eHealth technologieën kunt ontdekken wat relevant is voor jouw cliënten en voor je organisatie
- de impact op je dienstverlening, cliënten, personeel, processen en informatievoorzieningen kunt inschatten
- weet welke zorginnovatie(s) meeste potentie hebben en welke gedoemd zijn te mislukken
Gebruik de handvatten in dit model zodat je met jouw organisatie de bovenstaande punten kunt realiseren.
Klik op het figuur voor meer informatie
Hoe verweef je jouw (bestaande) zorgprocessen met eHealth tot een blended zorgverlening?
Deze vraag heeft te maken met het aangaan van een verandering bij cliënten en medewerkers waarbij je:
- een (digitale) dienstverlening creëert die jouw cliëntenaccepteren
- weet welke waarde de zorginnovatie werkelijk toevoegt aan jouw organisatie en hoe je dat meet
- jouw werknemers meeneemt in dit veranderproces zodat zij vol overtuiging op een vernieuwde manier de cliënt kunnen ondersteunen
- de technologie integreert met jouw bestaande processen, informatievoorziening en ICT platvormen
Dit model geeft je een handreiking welke stappen belangrijk zijn om de verandering goed te doorlopen. Hierdoor kun je eHealth, je zorgproces en behandelmethoden verweven tot één.
Klik op het figuur voor meer informatie